maanantai 13. toukokuuta 2019

ne kuuluisat oireet ennen plussaa ja sen jälkeen

Täällä viikonloppu meni hyvin. Itkettiin mieheni kanssa positiivista testiä ja mietittiin, kuinka onnekkaita me olemme, että loppu peleissä näin "vähällä" se plussa sieltä tuli. Huomaan kuitenkin, että tosi varautuneita olemme vielä molemmat puhumaan asiaan liittyen. Tuntuu, että vessareissut saavat vielä sydämen käymään kierroksilla, koska vuodon alkaminen pelottaa. Se vuoto on pysynyt nyt perjantaista lähtien poissa. Siitä olen todella iloinen. Yritän myöskin hokea päässäni, että vaikka tuhruttelua tulisikin, niin en aio mennä paniikkiin. Se voi hyvin kuulua asiaan näiden hormooni tukilääkkeiden kanssa. En ole myöskään enään tehnyt ylimääräisiä testejä. En ole koskaan kuulunut himotestaajiin, päinvastoin. Olen yrittänyt välttää testien tekemistä niin pitkään kuin mahdollista. Karvat ovat aina nousseet pystyyn raskaustesteistä. Joten en aio nytkään alkaa varmistelemaan testeillä tilannetta. Veriarvo oli sen verran hyvä, että odottelen rauhassa keskiviikon uutta verikoetta.

Ajattelin kerätä listaa oireista ennen plussaa ja sen jälkeisistä päivistä. Itse en pysty edes laskemaan, kuinka monia tunteja olen elämästäni kuluttanut tälläisten listojen lukemiseen viime vuosina. Ehkä tästäkin voi olla jollekin apua.

Oireet ennen plussaa alkionsiirrosta testiin (pp 0- pp10, dpo 5- dpo 15):

Mikä oli erilailla verrattuna nega kiertoon:
- Lievät aaltoilevat menkkajomotukset aina siirrosta alkaen
- Rintojen aristus. Suurin ero negakiertoihin on mielestäni tässäkin se aaltomaisuus. Yhtenä päivänä sattuu ja toisena ei. Alussa se pelotti, mutta nyt olen tottunut siihen, ettei tarvitse heti panikoida jos arkuus on poissa. Negakierroissa se aristus on aina ollut jotenkin vakio eli saman vahvuinen joka päivä.
- Inhottavat ilmavaivat pp 4-6. Ihan todella kipeitä vääntöjä suolistossa, varsinkin iltaisin. Väännöt jatkuivat pitkälle yöhön. Aamusin vatsa oli edelleen turvonnut ilmasta. Se loppui yhtäkkiä pp 7. Luulin sen silloin olevan huono merkki.
- Hengästyminen koti ylämäessä. Asumme aikas jyrkän ylämäen huipulla ja kuljen pyörällä töihin. Ylämäen kävelen aina pyöräni kanssa. pp 7 lähtien minua alkoi hengästyttämään niinkin kovasti ylämäessä, että keuhkoihin vähän sattui. Minulla on hyvä kunto, sillä olen aina juossut pitkiä lenkkejä. En uskonut, että reilu viikon tauko juoksusta olisi saanut kuntoni heikkenemään niin paljon.
- Jossakin pp 7- 8 paikkeilla lugesteron alkoi pysymään niin hyvin sisällä, että oikeen ihmettelin. Se ei valunut enään ollenkaan ulos niinkuin edellisinä päivinä. Olin lukenut toisesta blogista tämän yhtenä "raskausoireena", josta itsellä heräsi toivo.


Mikä oli ihan samalla tavalla, kuin negakierrossa:
- Minulla on aina ollut tosi pH-herkkä emätin. Tunnen kierron vaihtelut pillerien lopettamisen jälkeen emättimessä sillä, että minulla alkaa sellainen ärsyttävä heikko kutina pari päivää ennen menkkojen alkua. Lääkäri kertoi minulle, että juuri ennen menkkoja emättimen pH muuttuu, joka herkille voi aiheuttaa kutinaa. Tämä kutina alkoi hyvin voimakkaana pp 6. Olin ihan varma, että kierto meni pieleen. Jälkikäteen luin, että myös alkava raskaus muuttaa emättimen pH-arvoa..
- Yöllinen hikoilu alkoi pp 6-7 paikkeilla. Itsellä hikoilu on aina ollut varma menkkojen merkki. Myös tässä keirrossa hikoilua on ollut, mutta se ei ole tarkoittanut menkkoja.
- Tutut menkkatuntemukset ylösnoustessa. Olen aina tuntenut tulevat menkat jomotuksena ylösnoustessa. Nämä tuntemukset alkoivat myöskin juuri ajallaan, josta olin vaakuuttunut negatiivisesta tuloksesta.

Oireet testipäivän jälkeen:
- Viikonlopun aikana ruoka on alkanut etomaan. Tuntuu, ettei minulle maistu mikään. Saa oikeen vääntää ruokaa alas.
- Rinnat ovat alkaneet aristamaan vielä enemmän.
- Kylmä vs. hikoilukohtaukset. Päivisin olo vaihtelee palelun ja tuskahien välillä.
- Todella runsas ja vetinen valkovuoto.

Vieläkään ei voisi mistään sanoa, että raskaana ollaan, jos testiä ei olisi tehty. Katsotaan, mitä tulevat päivät tuo mukanaan. Nyt nautin päivä kerrallaan siitä, kuinka onnekas saan olla, että pääsen tämän kokemaan. Yritän ajatella sen niin, että jos keskenmeno tulee, niin silloin alkiollakaan ei kaikki ole hyvin ja siinä tapauksessa on parempi niin.

4 kommenttia:

  1. Tää on kyllä niin "must" listaus :) Hyvä kun kirjasit :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, näitä aina itse kaipasin piinapäivien aikana. Tai niitä oli aina kiva lukea :)

      Poista
  2. Samantyylisiä oireita kuin mullakin oli alkuun. Toi vessakäyntien pelko oli alkuun kyllä ihan kamalaa, varsinkin jos oli tuntenut, että nyt tuli jotakin ulos, eikä päässyt heti tarkistamaan, oliko se verta vai mitä. Oli pakko käyttää vain valkosia pikkareita, että vuodon väri erottui aina selkeästi ja vessapaperin piti olla myös puhtaanvalkoista. Onneksi nuo pelot sentään helpotti parin viikon jälkeen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä just pohdin itsekseni, että kuinka kauan se vessa pelko oikeen tulee kestämään :D Toivottavasti saan sen itsekkin kuriin parin viikon sisällä. Sitä odotellessa!

      Poista

Kiitos kommentistasi!

Odotus on päättynyt- kiitos

Moikka! Niinkuin olettekin huomanneet, niin hiljaiseloa on ollut ilmassa viime aikoina..ei ole aika eikä rahkeet riittänyt blogin päivittämi...